Aanplak biljet van de ’68 Comeback Special
Toen Elvis Presley in 1960 uit het leger kwam ging hij meteen weer de filmstudio’s in om een aantal films te maken. In de periode 1962 t/m 1968 deed Elvis geen optredens, waar hij zich steeds vaker aan begon te ergeren. Hij wilde weer op tournee en zijn fans ontmoeten, ondanks dat de muziek industrie helemaal veranderd was sinds zijn laatste nummer 1 hit: “Good Luck Charm” in 1962. Elvis manager, Colonel Tom Parker, zag dat de Elvis films steeds minder geld opbrachten, en dat Elvis helemaal klaar was met het film maken en de Hollywood mentaliteit. Zo bedacht De Colonel een plan om zowel Elvis tevreden te houden en geld bij elkaar te krijgen voor de film: “Change of Habit”. Hij ging naar de grote TV zender: NBC en onderhandelde daar over een deal voor het financieren van een muziekdocumentaire en een film. De Colonel kreeg het voor elkaar dat NBC een bedrag van: 1,250,000 Dollar investeerde. Om zoveel geld opzij te zetten voor de film, wilde De Colonel dat de documentaire simpel werd gehouden, en dat Elvis in een Kerst decor wat klassieke Kerstnummers ging vertolken.
Steve Binder Bones Howe Bob Finkel
(Regisseur/Producent) (Geluidsman/Mede Producent) (Uitvoerend Producent)
Maar regisseur en producent: Steve Binder dacht daar anders over. Hij zag een kans voor Elvis om opnieuw in de belangstelling te komen na zijn middelmatige films en de slechte liedjes die steeds werden uitgebracht. Daarom schakelde hij samen met medeproducent: Bones Howe, zonder dat De Colonel ervan af wist, script schrijvers: Chris Bearde en Allen Blye in die de opdracht kregen om een muziek special te schrijven waarin: grote decor stukken moesten komen en veel dansers. Ook werd de opdracht gegeven dat dit alles moest passen bij de grote hits van Elvis. Omdat dat meer geld ging kosten had Steve een mede sponsor gevonden, namelijk: De Singer Corporation (een naaimachine fabrikant). Daarna had Steve Binder een geheime vergadering met Elvis en legde hem het concept uit wat hij voor ogen had. Toen Elvis de plannen hoorde werd hij meteen reuze enthousiast en kreeg er veel zin in om aan de special te gaan werken. De grote bazen van NBC en Singer Corporation waren echter minder enthousiast, evenals De Colonel. Helemaal toen bekend werd dat er een gedeelte zou worden opgenomen in een bordeel achtige setting. Steve Binder nam de scenes wel op, maar deze werden niet vertoond tijdens de TV uitzending.
’68 Comeback Special – Bordeel Scene
De liedjes voor de special werden vooraf opgenomen en/of gerepeteerd op: 20-21-22 en 23 juni 1968 in de studio van: “Western Recorders” in: Hollywood, California. Elvis werd in de opname studio begeleid door een orkest, de achtergrondkoortjes werden ingezongen door de meidengroep: “The Blossoms”, die bestond uit de dames: Fanita James, Jean King en Darlene Love. Andere muzikanten die aanwezig waren tijdens de opname sessies waren drummer: Hal Blaine, pianist: Don Randi, gitarist: Tommy Tedesco, bassist: Larry Knechtel en mondharmonica speler: Tommy Morgan. Tijdens deze muziek sessies was producent: Steve Binder ook altijd aanwezig. Het viel hem op dat Elvis goed kon op schieten met alle muzikanten, vooral tijdens de pauzes toen er vaak spontaan een jamsessie werd gedaan waarin oude blues en gospel nummers werden vertolkt. Toen kwam Steve Binder op het idee om tijdens de special een soort van jam sessie te gaan doen voor publiek, samen met Elvis en een aantal van zijn oude bandleden. Elvis had tijdens deze sessies een aantal keren aangegeven bij Steve dat hij er heel erg tegen op zag om weer live voor publiek te gaan optreden, want het was al een hele poos geleden dat hij dat had gedaan, zijn laatste live optreden was namelijk op: 25 maart 1961 in: “The Bloch Arena” in: Pearl Harbour, Hawaii. Steve Binder stelde Elvis gerust, en liet zijn oude bandleden overkomen zodat ze konden gaan repeteren. Onder andere: Scotty Moore, D. J. Fontana, Alan Fortas, Lance LeGault en Charlie Hodge werden opgetrommeld, en al snel voelde Elvis zich als een vis in het water. Omdat Steve graag wilde dat het een informele jamsessie zou worden tijdens de special, mochten ze op: 24 en 25 juni 1 uurtje repeteren in een kleine kleedkamer in de studio van NBC. Ook Joe Esposito was tijdens deze sessies aanwezig om opnames op een oude cassetterecorder te maken van de jamsessie. Onder andere de volgende nummers werden geprobeerd te spelen: “Danny Boy”, “Blue Moon”, “That’s My Desire” en “I Got A Woman”, voordat de definitieve playlist werd samengesteld.
The Blossoms Elvis & The Blossoms (Fanita James, Jean King en Darlene Love)
Op 25 juni 1968 werd er een persconferentie gehouden, waarin Elvis, Steve Binder (Regisseur/Producent), Bones Howe (Geluidsman/Mede Producent) en Bob Finkel (Uitvoerend Producent) de special groots aankondigde aan de pers. Ook werd er grotendeel uitgelegd wat de bedoeling van de special was. Elvis was een aantal kilo afgevallen voor de show, en was erg in zijn nopjes met de plannen van de producenten.
De persconferentie op 25 juni 1968
Op 27 juni 1968 om 18.00 uur stond Elvis na 7 jaar weer op een podium, in: NBC’s Burbank studio’s, voor een live publiek. Daar werd in 1 uur tijd een aantal nummers opgenomen voor de special. Voor de 1e sessie werd gekozen voor een zittende jam sessie met zijn vrienden op het podium. Een aantal hits werden op deze manier gespeeld en tussen de nummers door werden oude herinneringen met elkaar opgehaald. Nadat de 1e sessie van een uur was opgenomen, had Elvis een uur pauze zodat hij kon eten, douchen en wat kon rusten. Een ander persoon had dan de tijd om het zwart leren pak, dat Elvis droeg tijdens deze 1e sessie, van binnen droog te maken. Elvis had enorm gezweet tijdens de sessie vanwege de hitte die van de vele studiolampen afkwam. Om 20.00 uur werd de 2e sessie opgenomen voor de special, met een ander publiek dan de eerste sessie. Deze sessie was een kopie van de 1e sessie van diezelfde dag. Op 29 juni 1968 werden er weer 2 sessies opgenomen voor de special. Voor deze sessies werd gekozen voor een andere opzet. Ditmaal stond Elvis alleen op het podium en droeg hij hetzelfde zwart leren pak. Na een uur had hij pauze en daarna werd de 1e sessie weer herhaald met een ander publiek erbij. Tijdens deze 4 sessies die werden opgenomen zat Priscilla samen met haar jongere zusje: Michelle Beaulieu ook in het publiek.
In de kleedkamer Elvis op het podium met de muzikanten
Op 3 december werd de special voor de 1e keer uitgezonden door: NBC. Om toch De Colonel en NBC tevreden te houden had Steve Binder 1 kerstnummer goed gekeurd voor de special, en dat was: “Blue Christmas”. Later werd dit nummer geschrapt en vervangen door: “Tiger Man”.
Zwart Leren Pak Gouden Jasje Witte Pak
De ’68 Comeback Special werd een ongelooflijk groot succes. Nog steeds is het één van de bekendste televisieoptredens die Elvis in zijn carrière gemaakt heeft. Fans van over de hele wereld noemen het nu nog steeds één van de meest memorabele concerten van Elvis Presley. Daardoor is er tot op de dag van vandaag een onophoudelijke stroom van merchandise, die aan de Comeback Special gewijd is, op de markt verschenen. Het aanbod loopt van poppen tot dvd’s en van buttons tot aanstekers. Meestal staat er op deze items een afbeelding van Elvis in het bekende zwarte leren pak, maar er zijn ook items waarop Elvis afgebeeld staat in het witte pak dat hij droeg tijdens het slotnummer “If I Can Dream”. Er is inmiddels al zo veel uitgebracht, dat je alleen al over de ’68 Comeback Special een grote verzameling zou kunnen aanleggen.
Even een aantal feitjes op een rij:
– Oorspronkelijke titel van de special was: “Elvis and the Wonderful World of Christmas” (bedacht door: Colonel Tom Parker, daarna werd de titel: “Elvis (NBC TV Special)”. Door de latere ontwikkeling van Elvis zijn carrière werd de special: ’68 Comeback Special genoemd.
– Het zwart leren pak werd door: Bill Belew ontworpen. In 1e instantie had Bill aangedrongen op een blauw denim (spijkerstof) pak, omdat dat in deze periode heel erg hip was, maar daar voelde Steve Binder niets voor. Bill had op het zwart leren jasje een Napoleonitaanse opstaande kraag genaaid, omdat Elvis geloofde dat zijn hals te lang leek.
Bill Belew
– Het witte pak dat Elvis draagt tijdens het slotnummer, is ook ontworpen en gemaakt door: Bill Belew.
– Ook wilde Bill Belew in de ’68 Comeback Special een ode brengen aan het gouden Lamé pak dat Elvis in de jaren 50 had gedragen. Daar voelde Elvis niets voor want hij wilde niet weer als clown te kijk worden gezet. Toch kreeg Bill Elvis zover dat hij een goudkleurig jasje aantrok, gecombineerd met een zwarte pantalon.
– In 1e instantie zou Elvis de special afsluiten met het kerstnummer: “I’ll Be Home for Christmas” maar zowel beide producers, als Elvis waren niet erg blij met deze afsluiter. Dus gingen de producers in gesprek met Elvis over de het afsluitende nummer. Elvis liet weten dat hij zich zorgen maakte over de wereld, nadat: Martin Luther King Jr. en Bobby Kennedy waren vermoord. Songwriter: Walter Earl Brown werd ingeschakeld, en hij schreef in vlot tempo het nummer: “If I Can Dream”. Colonel Tom Parker wilde in 1e instantie niet dat Elvis dit nummer opnam, maar Elvis hield voet bij stuk.
– De special was het best bekeken programma bij NBC in dat seizoen. Er keken maar liefst 42 procent van het totale kijkerspubliek naar de special.
– In oktober 1968 werd de single: “If I Can Dream” door: RCA Records uitgebracht, dat op nummer 12 terecht kwam in de Amerikaanse hitlijsten. Het nummer werd door de: “Recording Industry Association of America” met goud bekroond.
– De bijbehorende soundtrack van de special werd op: 22 november 1968 uitgebracht door: RCA Records. Het album kwam op nummer 8 terecht in de Amerikaanse hitlijsten, en werd zowel met goud als met Platina bekroond door de: “Recording Industry Association of America”.
– Producer: Steve Binder kreeg voor de productie van de “’68 Comeback Special” een: Emmy Award uitgereikt.
– Set list:
“Trouble”/”Guitar Man” – Show Opener
“Lawdy Miss Clawdy”
“Baby What You Want Me to Do”
Something wrong with my lip. / He’s gotta be crazy.
“Heartbreak Hotel” / “Hound Dog” / “All Shook Up”
“Can’t Help Falling in Love”
“Jailhouse Rock”
Can I borrow your little whatchacallit? / This leather suit is hot
“Love Me Tender”
“Are You Lonesome Tonight?”
Rock & roll music is …
Gospel Production Number:
“Sometimes I Feel Like a Motherless Child” / “Where Could I go But To The Lord” / “Up Above My Head” / “Saved”
“Baby, What You Want Me To Do”
“Blue Christmas”
“One Night”
“Memories”
Guitar Man Production Number:
“Nothingville” / “Guitar Man” / “Let Yourself Go” / “Guitar Man” / “Big Boss Man” / “It Hurts Me” / “Guitar Man” / “Little Egypt” / “Trouble” / “Guitar Man”
“If I Can Dream” – Show Closer
– Set list from black leather sit-down show #1
Elvis takes the stage.
Elvis introduces band-mates.
“That’s All Right”
“Heartbreak Hotel”
“Love Me”
Swapping axes. / Are we on television?
“Baby. What You Want Me To Do”
Touching body with hands. / Rock & roll music is …
“Blue Suede Shoes”
“Baby. What You Want Me To Do”
Something wrong with my lip. / He’s gotta be crazy.
“Lawdy Miss Clawdy”
“Can You Buckle My Belt, Baby? ”
“Are You Lonesome Tonight? ”
“When My Blue Moon Turns To Gold Again”
“Blue Christmas”
“Trying to Get to You”
“One Night” – Somebody pulled the plug, man.
“Baby. What You Want Me To Do”
Man, I just work here. / No strap.
“One Night”
“Memories”
– Set list from black leather sit-down show #2
Audience warm-up / Mr. Elvis Presley.
Elvis talks.
“Heartbreak Hotel”
“Baby. What You Want Me To Do”
Elvis refers to script. / Introduces band-mates
“That’s All Right”
“Are You Lonesome Tonight? ”
“Baby. What You Want Me To Do”
Can’t even touch myself. / you gonna get arrested, boy.
“Blue Suede Shoes”
We don’t have a strap? / Lines from “MacArthur Park”.
“One Night”
“Love Me”
Hanky flies about. / The new music. / My style came from …
“Trying To Get To You”
“Lawdy Miss Clawdy”
Girl saves Elvis tissue lint. / Never ceases to amaze me. baby.
“Santa Claus Is Back In Town”
“Blue Christmas”
“Tiger Man”
Another tissue girl. / “MacArthur Park” lines.
“When My Blue Moon Turns To Gold Again”
“Memories”